За маркетолозите в индустрията следенето на каналите, чрез които инженерите се информират, е предизвикателство. Изследванията не са много, надеждна и независима информация е рядкост. А спецификите и вариациите са много – на глобално, регионално и локално ниво – в особеностите на инженерите като клиенти и потребители, като потребителско изживяване, подходи, начини и средства за маркетиране и комуникиране и т.н., понякога съвсем различни от тези, характерни за маркетинга на масови продукти. За нас като екип, развиващ вече 23 години канали за професионална техническа информация в индустрията, всяка информация по въпроса е предмет на непосредствен интерес.
Какво съдържание харесват инженерите?
Наскоро излязоха резултатите от тазгодишното (трето поред) проучване, наречено 2020 Smart Marketing for Еngineers, което правят уважаваните колеги от IEEE GlobalSpec и техните партньори от агенция Trew Marketing. То дава много интересни отговори на въпроса как инженерите и техническите професионалисти намират информацията, от която се нуждаят, за да се развиват професионално и да избират продукти и партньорства.
Взискателни към качеството и конкретиката на информацията, инженерите четат приоритетно документи с данни за продуктите (datasheets), които принципно са характерни с максимум конкретика и практическа информация. Не се е променил и интересът им към т.нар. случаи от практиката (case studies), които ги запознават с приложни решения, т.нар. бели книги - white papers (представящи по-задълбочено техническа информация, свързана със спецификата и решаването на по-широк спектър инженерни задачи). Разбира се, четат статиите в специализираната преса и в блогове. Все още е голям процентът на ползващите печатни продуктови каталози. От години набират популярност продуктовото демо видео и обучителното видео, както и уебинарите, които по време на COVID-19 карантината станаха повече от слушателите.
Къде инженерите намират информацията, която им трябва?
Когато търсят информация за технологии, тенденции и продукти, инженерите на първо място се спират на уебсайтовете на производителите/доставчиците на продукти, технологии и услуги. На второ място по популярност сред инженерите са уебсайтовете с профили на фирми в дадена сфера – каталозите. Следват онлайн статиите в търговската преса. 32% от инженерите ги определят като супер ценни, а 52% – като ценни. При печатната версия на публикациите тези проценти са респективно 23% и 48%. Рекламите също се определят като полезен източник на съдържание – за 18% за много ценни, а за 57% – са ценни. Висок е рейтингът на мейлингите, като тези на издателствата имат леко предимство пред тези на доставчиците. Специализираните търговски изложения също се сочат като предпочитан източник за добиване на информация – 25% заявяват, че са им супер ценни, а 57%, че са ценни. YouTube набира скорост като източник на съдържание за инженерите, особено за възрастовата група под 35 години и между 36 и 45 години. В дъното на класацията са социалните мрежи, които 52% от инженерите определят като не особено ценни.
Интересни изводи, които показва проучването
-
Инженерите не считат социалните медии за авторитетен източник на инженерно съдържание. Повече от половината от участниците в проучването не намират социалните медии за ценен ресурс при търсене на информация за най-новите технологии, тенденции и продукти.
-
Срещу ценно съдържание над 50% инженерите са съгласни да предоставят повече данни от само имейл, например. Младите инженери съвсем леко се различават от старите в това отношение и с най-голяма готовност предоставят данните в замяна на CAD модели, white papers, случаи от практиката (case study) и т.н.
Инженерите са упорити търсачи. Нещо, което доста ги различава от повечето потребители. Те са склонни да инвестират повече време, докато намерят каквото им трябва – забележителните 72% от инженерите в проучването са заявили, че преглеждат три или повече страници с резултати от търсене, за да намерят каквото търсят, цели 27% разлистват пет или повече страници, а 11% от тях – над 10 страници! Въпреки че по-младите инженери като цяло приключват търсенето си по-рано от по-възрастните, те по-скоро биха търсили и 10 страници, отколкото да приключат търсенето си с първата. Едва 5% от отговорилите заявяват, че спират с първата страница с резултати, като тенденцията е и този процент да намалява през годините, тъй като времето, което инженерите инвестират в търсене и проучване, има тенденция да се увеличава.
-
Инженерите са фенове на бюлетините. Много характерно за хората от тази професия е да се абонират за новости, които да получават по електронната поща. Две трети от интервюираните инженери са абонирани за поне 3 бюлетина, а 18% – за над 6. Инженерите между 36 и 45 години са най-големите почитатели на бюлетините – повече от половината са абонирани за 3 до 5 бюлетина, а 32% – за шест и повече. Те са и една от най-ангажираните аудитории на мейлингите – 43% отварят повечето или всички съобщения, за да ги прочетат или прегледат, една трета правят това, само ако събджектът на писмото ги привлече.
-
Простите и информативни сайтове печелят. Създателите на проучването споделят един доста интересен извод – инженерите никак не са придирчиви към модерния дизайн и визуалните екстри, като интерактивни графики, чат в реално време и т.н. Те биха избрали да видят ясно това, което търсят, систематизирано и обобщено и то да ги насочи към по-детайлна информация. Накратко, полезността на съдържанието се цени повече от формата на поднасянето му.
-
Младите инженери харесват видео съдържание. Логично, инженери от т.нар. милениум поколение (най-общо се приема, че това са родените пред 80-те и 90-те години) са фенове на видеото и за тях видео съдържанието има висока стойност при търсене на информация. 58% от тези инженери ползват видео, свързано с работата им, и това има значение за решенията им за покупка, като отделят повече време в сравнение с по-възрастните инженери да се развиват професионално чрез видео съдържание.
За участниците в проучването
Участниците в проучването 2020 Smart Marketing for Еngineers са регистрирани читатели на Engineering360.com - инженери и технически професионалисти от цял свят:
-
различни възрасти (16% – <= 35 г., 15% – 36-45 г., 26% – 46-55 г., 26% – 56-65 г., 17% – 66+ г.)
-
различни като мащаб компании (27% – 1-19 служители, 21% – 20-99 служители, 13% – 100-249 служители, 17% – 250-999 служители, 22% – 1000+ служители)
Две трети от участниците са “чисти” инженери, 37% – са инженерен/R&D персонал, 21% са инженерен/R&D ръководен персонал, 19% са инженерен/R&D висш ръководен персонал. Заети с технически продажби са 6% от участниците, производствен персонал – 5%, производствен мениджмънт – 5%, продуктов мениджмънт – 4% и висш ръководен състав в производството – 3%.
28% от интервюираните работят в областта на инженеринга, останалите са от области като автомобилостроене, промишлен хардуер/софтуер, електроника/електронни компоненти/микроелектроника, материали, химическа индустрия, авиационна и отбранителна, правителствени организации, академична общност, комуникации, хранително-вкусова промишленост.
Цялото проучване 2020 Smart Marketing for Еngineers може да се свали тук срещу регистрация.