- Как търсят съвременните инженери информация в мрежата?
- На кого се доверяват при избора си на продукт или партньор?
- Имат ли достатъчно доверие в социалните медии като източник на съдържание?
- Завръща ли се готовността им да участват в професионални събития на живо?
Всички тези въпроси са част от тематичния обхват в тазгодишното издание на авторитетното ежегодно проучване "Маркетинг за инженери", дело на IEEE GlobalSpec и партньорите им от агенция Trew Marketing.
Изводите накратко: техническите специалисти през 2023 г. са напълно в свои води в онлайн пространството, а дигиталните платформи и технологии са водещ инструмент за осигуряване на качествено и изчерпателно съдържание. Как обаче се изменят нагласите на съвременните инженери спрямо социалните мрежи и къде са склонни първо да потърсят информация за даден продукт или услуга?
От инженери за инженери
Една отчетлива тенденция в онлайн търсенето се запазва през годините, подчертават от IEEE GlobalSpec – инженерните професионалисти считат за най-ценно продуктовото съдържание, което включва конкретни технически детайли (листовки или брошури със спецификации, CAD чертежи и др.)
На второ място в класацията на анкетираните се нареждат продуктовите профили, които включват данни за потенциални и реални приложения (демо видеа, потребителски ревюта, успешни практически внедрявания и т. н.) В обобщение – най-четени и предпочитани са статиите, изготвени от инженерни експерти, продуктови мениджъри и индустриални анализатори.
Все по-значителна част от процеса по избор на продукт, доставчик и вземане на решение за покупка от страна на
инженерите в ролята им на потребители през 2023 г.
ще се случва онлайн. Всеки трети от запитаните прекарва повече от половината от общото отделено време за запознаване с дадена технология или решение във виртуалното пространство, а сериозна мотивация да се свърже с реален търговец е желанието да валидира собственото си независимо проучване.
Както показват данните на IEEE GlobalSpec и Trew Marketing и от миналата година, повече от половината от съвременните инженери предпочитат първият им контакт със специалист по продажбите да се осъществи по електронната поща, а около една четвърт считат за по-полезно директно телефонно обаждане.
Социалните мрежи намират място сред предпочитаните информационни канали
До неотдавна техническите специалисти не бяха запалени фенове на социалните мрежи и информационните канали, които извират от малките екрани на мобилните телефони. С всяка изминала година обаче това се променя, отчитат пазарните анализатори.
През 2022 и 2023 г. сред най-ценните за инженерите медийни платформи за търсене и споделяне на съдържание са YouTube и LinkedIn. В челната тройка намира място и една все още непопулярна у нас мрежа – специализираната за софтуерни проекти Git Hub. Една трета от анкетираните вече използват и младежката TikTok, макар и не основно за служебни цели. Сред останалите посочени от респондентите канали са:
- Quora
Що се отнася до типовете съдържание в платформата за бизнес контакти LinkedIn, която набира все по-голяма скорост в инженерните среди, най-голям шанс да привлекат погледа на техническия специалист имат резултатите от проучвания и информацията за продукти или услуги. Следват интересните снимки или видеа, корпоративните новини, дискусиите с участие на браншови експерти, обявите за работа и анонсите за тематични събития.
Как се информират инженерите за конкретни продукти или услуги?
Повечето инженери се доверяват на инстинкта си директно да потърсят информация за даден продукт или услуга от съответния доставчик. Те предпочитат съдържанието на фирмения уебсайт да бъде организирано по тип или приложение. Половината от участниците в актуалното проучване на IEEE GlobalSpec споделят, че най-често към корпоративните страници ги водят PR публикации онлайн и специализирани портали в съответната област. 14% от анкетираните тази година конкретизират LinkedIn като социалната медия с най-голям принос за откриване на информация за конкретен нов продукт.
Информационните бюлетини или т. нар. нюзлетъри продължават да са сред предпочитаните от инженерите канали за осведомяване относно новости в професионалната сфера. С оптимална честота са седмичните издания, следвани от месечните. Що се отнася до това какви типове информация обичат да откриват техническите специалисти в мейлинг съобщенията, водещи са продуктовите новини, демо видеа и приложения, браншовите тенденции, проучванията и интересните внедрявания от практиката.
Затихващите негативни ефекти от COVID кризата дават нов тласък и на събитийната индустрия в технологичната сфера. 55% от запитаните инженери разкриват плановете си да посетят толкова или повече прояви на живо през настоящата година, отколкото през 2019 г. (преди пандемията). Предпочитани са търговските изложения, техническите презентации и дискусии, продуктовите и тематични семинари, курсовете и обученията, както и платформите, които осигуряват условия за установяване на бизнес контакти.